Awesome! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Marjolijn Kock - WaarBenJij.nu Awesome! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Marjolijn Kock - WaarBenJij.nu

Awesome!

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

24 Juli 2014 | Australië, Brisbane

Hoi allemaal!

Alweer 4 weken hier Down Under en ik kan nu al zeggen dat de tijd echt voorbij vliegt. Lange dagen op stage en elk weekend “vakantie” :D. Het is hier nog winter, maar overdag is het lekker rond de 20 graden, we kunnen hier dus gewoon het hele jaar door buiten lunchen! De afgelopen weken heb ik ongeveer 8 veiligheids protocollen moeten doorlopen en na elk protocol een online examen af moeten leggen en ook nog meerdere introducties gehad in de verschillende labs waar ik kom te werken. Daarnaast was het vooral inlezen, protocollen vinden en meekijken met anderen.

Vorige week ben ik samen met Caroline in het lab bezig geweest om te kijken of de methode die we hadden gevonden (uit een artikel die het toepast met afvalwater, je moet toch iets als je niks anders kan vinden...) of we die ook toe kunnen passen met bloed, daarvoor hadden we wat humaan bloed gekregen omdat schildpadbloed te kostbaar is. Het was ontzettend leuk om zo in het lab bezig te zijn, maar wat een zooitje... met name omdat we met een stikstof druk probeerde om het bloed door een filter te krijgen, wat niet altijd zo goed lukte ;) gelukkig is het bloed schoon en zijn we allemaal ingeënt tegen hepatitis. Maar we hebben uiteindelijk wat fracties eruit gekregen en die hebben anderen voor mij gerunt op analyse apparaten. Nu we de resultaten hebben, kunnen we gaan beginnen aan het optimaliseren van de methoden. En zodra dat een beetje lukt gaan we over op schildpaddenbloed van gezonde beesten (toch weer ander bloed dan humaan hè..) en daarna kunnen we pas over op de echte samples...
Twee weken geleden ben ik met Caroline naar Sea World aan de Gold Coast gereden om samples van bloed van de schildpad op te halen (de samples waar mijn hele project om draait). Eenmaal bij Seaworld aangekomen werden we naar enorme vriezers gebracht, daar lagen vele samples van allerlei zeedieren, het rook er naar vis en was echt een grote bende. Na een tijdje zoeken zonder de samples te vinden besloten ze om nog de andere vriezers te bekijken, sommige lagen vol bevroren vis (voedsel) in anderen stonden vol dozen en potjes (allemaal samples). Maar terwijl een medewerker van Seaworld aan het zoeken was kon ik leuk tussen de hekken door naar de dolfijnen kijken die daar in en bassin aan het spelen waren. Na 2 uur zoeken waren alleen onze samples nog steeds niet gevonden. De stress sloeg toe bij Caroline, want deze samples zijn erg belangrijk, niet alleen voor mij. Toch maar terug naar Brisbane gereden en gelukkig kregen we afgelopen week het goede nieuws dat ze de samples gevonden hadden (eindelijk)! Dus dit weekend ben ik met de trein naar de Gold Coast gegaan om deze samples op te halen. En het bleken zelfs 7 samples te zijn, dus binnenkort champagne om te vieren dat we de samples hebben :).

Naast de dagen in het lab zijn ondertussen ook de weekenden en sommige avonden al lekker gevuld. Op maandag avond zit ik in het Entox PFCs futsal team (indoor voetbal). Dit is een team van stage wat speelt in de social league. De teams zijn gemixt en er moeten iig 2 dames in het veld staan, ook is een leuke regel dat als een jongen heeft gescoord daarna een meisje moet scoren, wat bij sommige teams erg leuke taferelen geeft ;) maar meisjes mogen altijd scoren, en zelfs dat lukt me (soms) ook nog!! Super leuk om te doen, we hebben een erg leuk team en het niveau ligt nog verbazend hoog! Ondertussen ben ik ook al een veel gevraagde invaller voor andere teams… Meisjes zijn nl wat lastiger mee te krijgen naar voetbal voor sommige teams..
Daarnaast zijn we al een aantal keer wat wezen drinken met de mensen van het lab en zijn we vorige week ook uit eten geweest met onze eigen en nog een andere groep.
In huis is het nog steeds heel rustig, een van mijn huisgenootjes is vannacht thuis gekomen, maar die heb ik nog niet gezien… Mijn andere huisgenootje is nog op vakantie... Ik loop nog steeds heen en weer naar Entox, wat ondertussen echt een heerlijke wandeling is geworden:’s ochtends zie ik bijna altijd de papegaaitjes (Lori’s en Kaketoes) en ’s avonds vliegen er heel veel grote vleermuizen rond). De laatste tijd wordt ik trouwens wel vrij vaak thuis gebracht door Caroline, omdat zij praktisch langs mijn huis rijdt als ze naar huis gaat. Ideaal! Maar dit weekend ga ik (dit keer echt) mn fiets uitproberen en de weg even opzoeken, de weg die ik normaal loop is niet echt te fietsen…

In het weekend heb ik echt een soort vakantie, mijn eerste weekend ben ik met Wiebke naar het stadscentrum geweest, lekker rond gehangen en het centrum een beetje leren kennen. Het weekend daarna heb ik vooral mn eigen buurt een beetje verkent en anderhalve week geleden ben ik voor het eerst naar Stradbroke Island geweest (Straddie). Want dat is echt de beste plek om walvissen te spotten, zeker nu ze allemaal massaal migreren naar het noorden. Ik heb er toen 3 echt zien springen, maar heb vooral genoten van de dolfijnen die op de golven aan het spelen waren. Ik heb dan ook uiteindelijk 3 uur op een rots doorgebracht omdat ik echt niet weg wilde lopen! Op de terugweg naar het vaste land met de ferry had ik een prachtige zonsondergang en kwam ook de (volle) maan op boven het eiland, later begreep ik dat het super moon was, vandaar dat ie ook zo groot leek!
Afgelopen weekend ben ik weer naar Straddie geweest, maar dit keer met Liesbeth, Wiebke en Louise, waardoor het een echt Dutchie (nou ja, sprekend dan) uitje was geworden. Die keer waaide het harder dan de week daarvoor waardoor de golven een stuk wilder en hoger waren. De dolfijnen hebben we dan ook helaas niet gezien en ook de schildpadden heb ik weer niet gezien.. Maar, er waren wel echt gigantisch veel walvissen die dit keer flink aan het springen waren. En we hebben er zowaar een op de foto gekregen, dit vergt echt heel veel geduld, want ze springen meestal nadat ze diep onder water zijn gegaan, maar omdat ze hun adem 20 min in kunnen houden, weet je niet precies waarneer en waar ze boven komen... Bij Wiebke waren op een gegeven moment zelfs de batterijen van haar camera leeg door alle pogingen een walvis (dat witte stipje op de blauwe zee) op de foto te zetten :). Daarna zijn we via de whale watching trail naar het strand gelopen. En onderweg heb ik mijn eerste kangaroe in het wild gezien!!!! De whale watching trail was hilarisch, want die liep dus gewoon door het bos. Zoals Liesbeth het al mooi verwoorde: misschien moeten we de locals maar eens uitleggen dat whales die grote beesten in het water zijn, die meer dan 10 meter lang kunnen worden en zeker niet in de bomen te vinden zijn...
Ook hebben we volgens de traditie van Entox, ijs gegeten bij een gelato tentje met uitzicht op zee, heerlijk! Om 6u hebben we in het donker de boot weer teruggepakt naar het vaste land.
De dag daarna ben ik dus naar de Gold Coast gegaan om de samples op te halen. Na even een kort bezoekje aan Sea World heb ik gelukkig af kunnen spreken dat ik de samples ook ’s middags ook op kon halen, waardoor ik ook nog even een kijkje kon nemen in Gold Coast. Via het strand ben ik van Sea World naar Surfers Paradise gelopen (Ja, zo heet dat echt, het is een soort suburb in Gold Coast). Daar ben ik de Q1 tower opgeweest, dat is de op 4 na grootste woontoren van de wereld, en op de 77e verdieping heb je een gigantisch uitzicht over de zee en de rest van Gold Coast. Helaas geen walvissen gespot (die waren vast de dag ervoor allemaal al langs gezwommen ;)) Daarna dus terug naar Seaworld en met de bus en de trein (en weer de bus) naar huis met de samples. Onderweg in de bus had een vrouw die achter mij zat nog een opmerking dat ze nog steeds naar vis rook (ze was naar Sea World geweest), ik heb maar snel weggekeken, want die vislucht kwam sowieso van de koelbox waar mijn samples in zaten!

Verder bevalt het hier eigenlijk heel goed. Ik blijk toch wel op een ideaal plekje te wonen met een groot busstation en een winkelcentrum op 5 min loopafstand. Ook de mensen zijn eigenlijk overal aardig en behulpzaam en maken graag een praatje. Hierdoor heb ik vooral geleerd dat er 2 hele belangrijke woorden zijn in Ozzie, namelijk: awesome en no worries :).
En gelukkig is het redelijk makkelijk om in het weekend even met thuis te skypen, ondanks het toch wel onhandige tijdsverschil. Vooral oma vindt het geweldig om mij even te zien op de computer, al denkt ze dat ik gewoon een bandje met mezelf heb opgenomen ;).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolijn

Hoi! Op dit moment zit ik in Brisbane, Australie, voor 6 maanden stage bij het National Research Center for Environmental Toxicology (Entox). Ik zal proberen regelmatig wat op deze blog neer te zetten, maar help me er gerust aan herinneren als het weer een tijdje geleden is dat jullie van me hadden gehoord ;) Liefs, Marjolijn

Actief sinds 26 Juni 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 3399

Voorgaande reizen:

25 Juni 2014 - 27 Februari 2015

Stage in Brisbane

Landen bezocht: