alweer een maand verder... - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Marjolijn Kock - WaarBenJij.nu alweer een maand verder... - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Marjolijn Kock - WaarBenJij.nu

alweer een maand verder...

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

03 September 2014 | Australië, Brisbane

Hoihoi!

Alweer een maand voorbij, tijd voor een nieuwe blog!
De afgelopen weken heb ik het vrij druk gehad op stage. Lange dagen en ik heb zelfs m’n eerste weekend-dag er al op zitten (hopelijk ook meteen een van de laatste :)). Omdat mijn eigen supervisor op congres en vakantie is, is de focus van mijn project nu verschoven van de analytische chemie naar de bioassays, en dat moet nu gecombineerd gaan worden! Voor de bioassays heb ik een andere supervisor en hoor ik ook zo’n beetje bij haar groep, wat ook elke week een extra meeting betekent… Voor die genen die het snappen: ze werken hier met platen van 384 wells… Dat is dus wel even wat anders dan de 24 wells die ik altijd gedaan heb :) Heeeeel veeeel pipetteren!!!
Afgelopen maand zijn we ook begonnen met het analyseren van de “echte” bloedsamples van de schildpad (ze heet trouwens Elizabeth the 3rd). De eerste metaalanalyse resultaten zijn al binnen en zeer gelukkig voor ons vinden we een afname in de concentratie van cobalt over tijd. De rest van de metalen laat helaas geen echte trend zien. Dus nu is het hopen dat we in de bloed extracten, die meer gericht zijn op organische stoffen, ook iets vinden.

Het weekend is nog steeds meestal vakantie. Het laatste weekend van juli ben ik samen met Wiebke en een vriendin van haar die voor een paar dagen in Brisbane was naar Koala Lone Pine Sanctuary geweest. Dit is eigenlijk gewoon een soort dierentuin, ze hebben een hele hoop koala’s, die in de ochtend nog heerlijk lagen te slapen, opgekruld tegen de boomstam aan, maar in de middag een beetje actiever werden. Verder is daar een heel groot grasveld waar heel veel kangaroes lopen. Voor een klein bedragje kun je wat voer kopen om deze kangaroes te voeren, en je kunt ze aaien hier. En als ze gek worden van al die mensen hebben ze een gedeelte waar de mensen niet mogen komen… Hier ben ik (natuurlijk) op de foto geweest met een koala op mn armen, heel schattig :)
Daarna zijn we de stad in geweest, hebben we lekker rond gehangen in de botanische tuinen en heb ik mijn eerste Australische regenbui mee mogen maken. Het weekend daarna was op zondag de Brisbane marathon en twee van onze collega’s deden mee aan de halve marathon. Dus besloten Wiebke, ik en nog wat andere collega’s ze te gaan supporteren, alleen… de marathon begon om 6 AM!! Dus, zelfs op zondag heel vroeg ons bed uit… Maar we zijn daarna wel gaan ontbijten bij het pannenkoeken restaurant, pannenkoeken met ijs als ontbijt :) de rest van de dag hebben we niet meer hoeven eten ;)
Ook zijn we naar Mount Coot Tha geweest, mooi uitzicht over de hele stad en onderaan de berg hele mooie botanische tuinen, waar ontzettend veel lizards en devils zitten.
De week daarna was er voor het hele weekend super slecht weer voorspeld. Regen, regen en nog meer regen. Zaterdag heb ik dus maar een beetje rond gehangen in het winkelcentrum en thuis, ’s avonds werd t alleen maar erger… Maar toen ik zondag wakker werd scheen gewoon het zonnetje, schijnbaar was alle regen voor zondag al in de nacht gevallen :) Dus werd de optie bioscoop toch maar een optie naar buiten! Ik ben Mt Gravatt opgeweest. De berg die ik vanuit mn huis ook kan zien! Een leuke klim naar boven, waarbij ik onderweg per ongeluk de verkeerde afslag had genomen en boven aangekomen zag dat dat pad dicht was om plantjes weer een kans te geven (oeps!). Het uitzicht was het in ieder geval wel waard, ik vond het mooier dan Mt Coot Tha, waar alle toeristen altijd heen gaan. Toen via een andere weg naar beneden, een die niet op de kaart stond, maar wel op een klein bordje boven op de berg. Deze weg zou meteen aan mijn kant van de berg naar beneden gaan (in plaats van dat ik weer helemaal om de berg heen moest lopen voor de weg naar huis..).
Een paar dagen later heeft Jake ons ook nog Brisbane bij nacht laten zien, uitzicht vanuit Mt Coot Tha op alle lichtjes in de stad en vanuit Mt Gravatt waar je de story bridge heel goed kan zien en ook South Bank, een suburb langs de oever van de Brisbane River.
Die week was het ook al tijd voor Wiebke om afscheid te nemen van Entox, dit deden we in een cafeetje in West End. Ze hadden daar bier dat erg leek op Guinness maar een koffie smaak bleek te hebben, gelukkig had ik goed gegokt en een fruitig biertje gekregen (ze hadden ook nog chocolade…).
Dat weekend ben ik samen met Fanny, Josefin (ook (internationale) collega studenten) en Wiebke en haar broer en zus naar Moreton Island geweest. Om kwart voor 6 AM werden we door de taxi opgehaald om om 7u de boot te hebben naar het eiland. Daar zijn we ondanks de regen toch maar over het strand naar de scheepswrakken gelopen. Die zijn daar speciaal neergelegd, maar het schijnt een leuke plek te zijn om te snorkelen. Fanny dook er dus ook meteen in, Wiebke deed een poging en de rest trok nog maar een extra trui of jas aan omdat het nog steeds regende. Op het strand lagen heel veel (dode) zeesterren. Het eiland is eigenlijk alleen maar een resort, maar die organiseren wel leuke dingetjes, zo kun je zandboarden in de woestijn (al kon dat die dag niet vanwege de regen..) en was er het voeren van de pelikanen, kookaburras en aan het eind van de dag, ook de dolfijnen! Het zijn wilde dolfijnen en er zitten dus ook heel wat regeltjes aan vast. Ze krijgen hier maximaal 10% van hun dagelijkse hoeveelheid vis, de rest jagen ze zelf. Ze komen bij het resort omdat vanwege de veerboot de lichten op de pier aan zijn, hier komen al die scholen vissen op af, en de dolfijnen dus ook. Ontzettend leuk om ze te zien jagen en we mochten ze dus ook een paar visjes geven. Gewoon het koude water in, visje bij de staart vastpakken en de dolfijn eet het zo uit je hand op. Jammer dat het al donker was en foto’s met flits niet waren toegestaan, hierdoor hebben we eigenlijk niet echt goede foto’s…
Afgelopen weekend ben ik weer naar Straddie geweest.. Dit keer met Josefin, Fanny en Katherine (jep, ook een collega) en zij heeft een auto, dus konden we dit keer ook Brown en Blue lake bezoeken (daar komt de bus nl niet). Daarna natuurlijk naar Point Lookout gereden en we waren nog maar net geparkeerd of we zagen een walvis opspringen die echt dichtbij was! Snel naar een beter uitzichtspunt gerend, en gelukkig bleef deze walvis opspringen, waar ze normaal een keer per ong 10/20 minuten opspringen, sprong deze ongeveer elke minuut omhoog. En als hij niet sprong lag hij op zn zij met zn flipper te zwaaien. Hij kwam waarschijnlijk dag zeggen tegen Fanny, die haar laatste weekend in Brisbane had :). Ook de dolfijnen waren er weer, al waren ze niet zo dichtbij als ik ze eerder had gezien. Natuurlijk weer heerlijk ijs gegeten daar en toen weer op de ferry terug om onderweg de zonsondergang te zien.
Op zondag hebben we lekker rond gehangen in de stad om vervolgens te eindigen in een leuk cafeetje voor een biertje :).
Komende weken wordt het weer lekker druk, de weekenden zitten al weer bijna vol gepland (komend weekend gaan we kamperen, de lente is nl begonnen!!! :)) en op het lab wordt het (hopelijk net geen) gekkenhuis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolijn

Hoi! Op dit moment zit ik in Brisbane, Australie, voor 6 maanden stage bij het National Research Center for Environmental Toxicology (Entox). Ik zal proberen regelmatig wat op deze blog neer te zetten, maar help me er gerust aan herinneren als het weer een tijdje geleden is dat jullie van me hadden gehoord ;) Liefs, Marjolijn

Actief sinds 26 Juni 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 3407

Voorgaande reizen:

25 Juni 2014 - 27 Februari 2015

Stage in Brisbane

Landen bezocht: