november - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Marjolijn Kock - WaarBenJij.nu november - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Marjolijn Kock - WaarBenJij.nu

november

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

29 November 2014 | Australië, Brisbane

Hey allemaal!

Deze keer weer iets eerder dan de vorige keer, want er is hier genoeg gebeurd.
Als eerste maar meteen de storm van afgelopen donderdag, ik kreeg al veel berichtjes of ik in orde was. Met mij is alles goed, ik was op stage toen het ineens heel donker werd, het leek gewoon weer een grote regenbui te worden. Toen werd het ook wat groeniger, en stortte liters water naar beneden met een hoop onweer. Ook een hoop donder, maar daar hielp ik met een collega van mij ook wel aan mee door lekker te voetballen in het kantoor (de bal tegen een kast maakt ook een mooi donder geluid :P). Toen de lucht na een klein uurtje weer blauw werd zijn wij lekker richting het winkelcentrum gegaan, toen kregen we berichtjes van andere collega’s, dat de stroom uit was gevallen en dat het had gehageld en dat ruiten door de kamer vlogen. Mensen hebben in huis echt moeten schuilen om niet door glas te worden geraakt. Ik heb verhalen gehoord dat stukken glas zelfs in de muur aan de andere kant van de kamer zaten, de wind en hagelstenen (zo groot als golfballen en een enkele tennisbal) waren de oorzaak. Mijn huis ligt iets verder van de stad en heeft geen hagel gehad, alleen maar regen en onweer, net als mijn stageplek. Toch nog een raar idee, ruim 30 graden en dan hagelt het gewoon… Maar het bleek dus ook in NL in het nieuws te zijn:
http://nos.nl/artikel/2006108-zware-storm-raast-over-brisbane.html
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3800047/2014/11/28/Schade-en-gewonden-door-zware-storm-Brisbane.dhtml

Verder gaat het nog steeds goed op stage, ik heb het zelfs zo naar mijn zin dat ik nog 2 maanden extra blijf :). Verder heb ik volgens mij nog niks verteld over Fluffy, alias Dumber, dat is een Kookaburra die een nestje had in een boom vlak bij ons gebouw. “Had” ja, de laatste 2 weken zit er regelmatig een possum in, dus de kans dat er nog kleintjes zijn is eigenlijk 0. Maar Fluffy is niet zomaar een Kookaburra, hij/zij heeft nl een hele grote “hobby”: window smashing. Hij vliegt zonder te overdrijven gemiddeld meer dan 100x per dag tegen onze ramen aan, ondertussen al meer dan 2 maanden lang. We weten niet precies waarom en we kunnen weinig doen, we zitten op de tweede verdieping. We hebben al roofvogels opgehangen voor het raam, het raam afgeplakt met posters, maar niets blijkt te helpen. Hij zit er nog steeds, maar we denken dat deze “hobby” hem toch een keer fataal gaat worden (tenzij hij er mee stopt natuurlijk).

Ook thuis heb ik een soort van huisdier, Gekkie is de gekko die elke avond aan de buitenkant van mijn keuken of badkamer raam vliegjes vangt. Het is hem nog niet gelukt om binnen te komen, en laten we dat ook maar zo houden ;).

Verder ben ik begin deze maand weer naar Goldcoast geweest met 4 Braziliaanse studenten. Super gezellig, en ze hebben me meegenomen naar een Braziliaans restaurant waar ik typisch Braziliaanse snacks moest proeven. En die waren echt super lekker! En toevallig was die avond ook een Latino feest in de binnenstad, nog van de G20 culturele activiteiten. Een compleet Braziliaans dagje dus.
14 november was een vrije dag voor ons vanwege de G20. De binnenstad van Brisbane was een grote spookstad geworden, iedereen was vertrokken voor een lang weekend weg. Zo ook wij, ik ben met een groepje naar Byron Bay geweest. Een heel toeristisch plaatsje (beetje vergelijkbaar met Salou) in New South Wales. Een weekendje strandhangen, zwemmen, feesten en lekker uitslapen. In de zee zagen we dolfijnen zwemmen, er schenen ook veel schildpadden te zitten, maar die hebben we niet gezien. Ook heb ik daar mijn eerste wilde koala gezien :).
Die zondag was de warmste novemberdag die ik ooit heb meegemaakt, toen we in de stad terug aankwamen was het 38.9°C, en dat was al na 16.00u! Buiten lopen voelde ook alsof je in een oven liep.
Nu het weer warmer wordt, komen ook de Christmas beetles 's avonds tevoorschijn. Dit zijn een soort kevers die er eigenlijk alleen maar zijn rondom kerst (vandaar de naam). Ze komen op het licht af, maar zijn erg onhandig, ze vallen nl op het rug en kunnen dan niet meer overeind komen. Als ze langer dan 24h op hun rug liggen zijn ze dood. Dus tijdens een avond bbq-en moesten we ze steeds weer even omdraaien, al helpen ze elkaar ook, wat best mooi is om te zien. Ze doen gelukkig niks maar waren wel een beetje vervelend dus hebben we maar een andere lamp verderop aangedaan. Ook ben ik die avond helemaal lek geprikt door muggen (ondanks anti-insecten spray), helaas weten die beestjes me hier ook nog te vinden :(.

Daarnaast komt alles hier een beetje in de kerstsfeer. De buren hebben de kerstversiering en lichtjes al hangen en in het winkelcentrum kun je nu elke koopavond en in het weekend met de Kerstman op de foto voor je kerstkaarten. Ook staat er een grote brievenbus waar je je brief naar Santa in kan gooien. kerstliedjes hoor je overal in het winkelcentrum, zelfs “let it snow” is een heel normaal nummer hier.
Ik heb ook een adventskalender gekocht voor een dollar met chocolaatjes erin, maar ik begrijp nu waarom ze maar een dollar waren, je kunt hem nl heel leuk neerzetten of ophangen. Maar bij mij ligt hij in de koelkast, want anders loopt de chocolade er gewoon uit!

Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolijn

Hoi! Op dit moment zit ik in Brisbane, Australie, voor 6 maanden stage bij het National Research Center for Environmental Toxicology (Entox). Ik zal proberen regelmatig wat op deze blog neer te zetten, maar help me er gerust aan herinneren als het weer een tijdje geleden is dat jullie van me hadden gehoord ;) Liefs, Marjolijn

Actief sinds 26 Juni 2014
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 3416

Voorgaande reizen:

25 Juni 2014 - 27 Februari 2015

Stage in Brisbane

Landen bezocht: